Hrana

Začini za zimu

Začini čine naša jela posebnim, bude sva čula a pri tome imaju još i pozitivan utjecaj na ljudsko zdravlje. Osim što daju aromu, miris i okus hrani, djeluju protivupalno i antioksidacijski. Veliki broj njih ima i antiseptično djelovanje. Tokom zime jedemo “težu” hranu pa je važno kombinirati začine koji poboljšavaju probavu, snižavaju skokove glukoze u krvi i griju naše tijelo. Ukoliko želite da ugrijete zimu začinima svakako bi trebali probati slijedeće:

1.       Đumbir (Zingiber officinale)

Đumbir pripada porodici ljiljana i popularan je začin u azijskoj kulturi i kuhinji upravo zbog ugodnog mirisa, aromatičnosti te posebnog, intenzivnog okusa. Bogat je magnezijem, manganom, bakrom i kalcijem, a od vitamina najviše sadrži vitamin C. Tu je i sastojak kurkumin (žuti pigment) koji je poboljšava probavu.

Đumbir pomaže kod sprečavanja mučnina, prehlade, reume, poboljšava probavu, olakšava disanje, pomaže imunitetu i važan je za osobe koje imaju problema s nadutošću. Dobro se kombinira sušeni ili svjež sa različitim slanim i slatkim jelima. Može se dodati i čaju i vinu te salatama.

2.       Cimet

Postoje dvije vrste cimeta: cejlonski i kineski cimet, koji se razlikuju u sadržaju kumarina, spoja koji može biti štetan za jetru i bubrege. Pravi cimet (cejlonski) dolazi sa Šri Lanke. Cimet je bogat vlaknima, manganom, kalcijem i željezom te magnezijem, selenom, cinkom i vitaminima C i K. Eterična ulja cimeta pomažu probavu, te posjeduje antifungalno i antibakterijsko djelovanje. Pomaže snižavanju nivoa šećera u krvi te regulaciju dislipidemije.

Cimet se dodaje slatkišima, posebno onim sa jabukama, te raznim napitcima, smoothi-jima, kašama itd. U istočnoj kuhinji dodaje se i slanim jelima od mesa.

3.       Anis

Anis je jednogodišnja biljka čiji je plod jedan od najstarijih začina. Smatra se da potiče probavu, smanjuje znojenje te pomaže disajnom sistemu. Smanjuje mučninu, grčeve a djeluje i kao antiseptik.

Dodaje se kompotima, desertima ali i povrću te mesu. Od ostalih začina slaže se sa komoračom i kimom. Može se dodati i u jela sa rižom te marmeladu.

4.       Kurkuma

Kurkuma spada u možda najviše istražene začine. Potiče iz jugoistočne Azije. Sadrži vitamine B3, B6, folnu kiselinu, kalij, željezo i mangan. Bogata je i vlaknima te esencijalnim masnim kiselinama. Najveću zdravstvenu vrijednost ima pigment kurkumin. Kurkumin je dosta dobro istražen i ima mnogo terapijskih učinaka. Djeluje protivupalno i antiokisadivno. Istraženo je i antivirusno, antibakterijsko te antikancerogeno djelovanje. Pomaže kod inzulinske rezistencije te snižava LDL kolesterol. Kurkimin pozitivno djeluje i na jetru te pomaže njenu regeneraciju. Zbog svega ovoga kurkuma se posebno prepoučuje zimi zbog „teže“ hrane koja se jede.

Potrebno ju je kombinirati sa masnoćama i/ili biberom kako bi se postiglo što bolje iskorištenje. Uobičajeno se dodaje raznim gulašima, riži, sosovima, grahoricama. Može se dodati i tijestu te kolačima.

5.       Klinčić

Klinčić (Syzygium aromaticum) se dobiva sušenjem pupoljaka s drveta iz porodice Myrtaceae. Sadrži flavonoide (kemferol, remnetin, eugenol, galna kiselina) te tanine i fenolne kiseline. Sadrži vitamin C, K, mangan i vlakna.

Klinčić djeluje antimikrobno, antiparazitno, antifungalno, snižava šećer u krvi, te djeluje kao antiseptik pomaže kod probave te snižava nivo šećera u krvi. Važno je paziti na količinu jer prevelike doze nisu preporučljive.

Klinčić se tradicionalno koristi u napitcima, čajevima, slanim i slatkim jelima te umacima.

6.       Muškatni orah

Muškatni orah je sjemenka drveta, porijeklom iz Indonezije. Pozitivno djeluje na probavni sistem, stimulira rad mozga, te ima antibakterijska svojstva, potiče apetit. Ima svoju primjenu i u kozmetičkoj industriji. Prevelike količine (iznad 30 g) može izazvati glavobolju i halucinacije.

Koristi se kod pripreme škrobnih namirnica kao što je krompir, batat i tikve ali i za razne umake, sosove, kuhanog voća i sl.

7.       Kim

Začin kim se već dugo koristi kao ljekovito sredstvo za bolju probavu. On potiče rad želudca i lučenje žuči, pospješuje probavu i ublažava grčeve. Pomaže izlučivanje urina. Smiruje kašalj i olakšava iskašljavanje. Ima antiseptičko djelovanje te je izuzetno dobar zimi. Zbog toga što pomaže varenje, idealan je u kombinaciji sa hranom koja se teže i duže probavlja.

Dodaje se raznim tijestima i varivima. Može se kombinirati sa likerima i sirom.

Napomena: ukoliko uzimate lijekove protiv/za koagulaciju krvi, obavezno popričajte sa farmaceutom prije nego uvedete veće količine začina. 

Photo by Pixabay. 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published.