Životni stil

Svjesno jedenje

Svjesno jedenje je prisutnost koja nam pomaže da osjetimo i prepoznamo sve fizičke i emocionalne promjene dok jedemo. Pomaže u osvještavanju i liječenju mnogih stanja kao što su poremećaji u prehrani, depresija, anksioznost i različite ovisnosti o hrani.

Svjesno jedenje traži od nas da posvetimo punu pažnju na iskustvo žvakanja, mirisa, okusa i teksture hrane koju jedemo.

Kako se provodi?

Jede se sporo bez ikakvih ometanja poput TV-a, mobitela, pričanja itd. Sluša se svoja fiziološka glad i jede do momenta kada se osjetimo sitim. Osvještava se razlika između prave gladi i emocionalne potrebe za jelom. Svim čulima se osjeti boja, miris, zvuk, tekstura i arome hrane. Uči se jesti bez osjećaja krivnje i anksioznosti prema hrani. Jede se hrana koja pomaže našem zdravlju. Osvještava se kako hrana utiče na naše emocije i izgled. Budi se osjećaj zahvalnosti prema hrani koju imamo na stolu.

Neki vole reći da je svjesno jedenje oblik meditacije dok se konzumira hrana.

Kako početi?

Današnji način života doveo je do automatskog uzimanja hrane, u stalnoj žurbi bez ikakve emocije prema hrani. Vrlo često jedemo usput, pred televizorom ili uz druge ekrane. Brzo jedenje ne daje našem mozgu vremena da shvatimo da smo siti. Naime, našem mozgu treba oko 20 minuta da nam pošalje signal da smo unijeli dovoljno hrane. Ukoliko jedemo brzo velika vjerovatnoća je da ćemo unijeti više hrane nego što nam je potrebno. Zato je važno pratiti signale tjelesne gladi i punoće te naučiti razlikovati emocionalnu potrebu za hranom povezanu sa raspoloženjem. Emocionalno prejedanje je dosta čest poremećaj koji se susreće kod pretilosti. Tada osoba svoje loše raspoloženje i osjećaj usamljenosti, dosade, straha, anksioznosti tumači kao potrebu za slatkim ili generalno potrebom da jede. Uspostavljanjem kontrole nad prepoznavanjem emocije koju osjećamo, možemo razlikovati fiziološku od emocionalne gladi.

Da li mogu smršati koristeći svjesno jedenje?

Poznato je da mnogo programa mršavljenja nema dugoročni karakter naročito ako obuhvata samo promjenu prehrambenih navika bez rada na emocionalnom dijelu ličnosti. Procjenjuje se da oko 85% pretilih osoba vraća kilograme koje su izgubili ukoliko ne poduzmu korake potpune promjene životnih navika. Upravo tu veliku ulogu ima emocionalno prejedanje jer ispod površine postoje neriješena emocionalna pitanja. Vrlo veliku ulogu ima i izloženost stresu odnosno naš odgovor na stres. Zato je važno naučiti nositi se sa stresom odnosno pronaći metode kojima se osoba može suočiti sa problemima u životu.

Postoje studije koje potvrđuju kako svjesno jedenje pomaže gubitku kilograma i održavanju postignute tjelesne težine. Promjena načina razmišljanja i mijenjanje negativnog stava prema hrani poboljšava samokontrolu i razvija pozitivan odnos prema hrani i svom tijelu. Mijenjanjem prehrambenih i životnih navika povećavamo šansu za uspjeh u dugoročnom postizanju idealne tjelesne mase za našu građu tijela.

Da li svjesno jedenje pomaže kod prejedanja?

Prejedanje podrazumijeva konzumiranje velike količine hrane u kratkom vremenu bez razmišljanja i kontrole. Vrlo često se povezuje sa pretilošću i poremećajima u prehrani. Svjesno jedenje može drastično smanjiti napade prejedanja i pomoći u osvještavanju hrane i njenog djelovanja na naš organizam.

Svjesno jedenje pomaže i kod suočavanja sa vanjskim podražajima koji nas tjeraju na jedenje kao što su miris hrane kada dođemo blizu npr.pekare. Vrlo često nismo stvarno gladni ali nas miris i izgled neke hrane može podstaći da jedemo.

Kako vježbati svjesno jedenje?

Iako možete naći mnogo vježbica na internetu, pa čak i raznih kurseva na tu temu, postoji nekoliko metoda koje možete probati i sami:

  1. Jedite polako i ne žurite da završite obrok;
  2. Žvaćite hranu temeljito;
  3. Otklonite sva ometala tj.sve ekrane dok jedete;
  4. Jedite u tišini;
  5. Stavite fokus na hranu, kako izgleda, miriše, kakve je teksture, je li topla, hladna, kakav je ukus, kakav je miris, kako se otapa u ustima itd.;
  6. Prestanite jesti kada se osjećate punog stomaka bez obzira koliko hrane je ostalo na tanjuru;
  7. Zapitajte se zašto jedete, jeste li zaista gladni? Kakva je hrana koju jedete? Sadrži li sve ono što Vam treba?
  8. Za početak odaberite da jedan obrok jedete na ovaj način i pratite svoj osjećaj nakon njega. Kada usvojite ove navike, biće lakše da svaki obrok jedete baš na ovaj način.

 

Photo by Pablo Merchán Montes on Unsplash

Please follow and like us:

Leave a Reply

Your email address will not be published.