Selen i cink - čuvari naše imunosti!

Kategorija: Hrana Objavljeno: petak, 15 April 2016 Autor Marizela

piše: mr.ph. Kristina Duspara

Imunitetu kao sveprisutnoj, besplatnoj i neophodnoj obrani našeg organizma od štetnih faktora sredine povremeno je potrebna pomoć. Selen i cink značajno mogu uticati u održavanju homeostaze i doprinijeti prolongiranju razvijanja oboljenja. Osobe izložene oksidativnom stresu, povećanoj aerozagađenosti, pušači te osobe koje već imaju razvijenu neku inflamatornu ili virusnu bolest posebno trebaju obratiti pažnju na blagodati ova dva minerala.

Selen je esencijalni mineral koji se u osnovi nalazi u tragovima u našem organizmu. Veoma je jak antioksidans, posebno u kombinaciji s vitaminom E ili nekim drugim antioksidansom. Antioksidansi su supstance koje vežu ili „hvataju“ za sebe slobodne radikale koji oštećuju fosfolipidni dvosloj ćelijskih membrana te nukleinske kiseline i u osnovi doprinose starenju ćelija te razvoju brojnih oboljenja kardiovaskularnog sistema. Selen je, također, potreban za normalno funkcioniranje štitne žlijezde (uključen je u proizvodnju njenih  hormona ). Prema novijim istraživanjima selen reducira mogućnost obolijevanja od kancera (posebno gastrointestinalnog i raka prostate). Značajno je konzumiranje selena u cilju povećanja muške plodnosti obzirom da je nedostatak ovog oligoelementa povezan sa smanjenom pokretljivošću spermatozoida. Kliničke manifestacije nedostatka selena su vidljive kao gubitak pigmentacije kose i noktiju te povećana osjetljivost organizma. Namirnice bogate proteinima su ujedno bogate i selenom, od njih najviše: plodovi mora, riba, jaja, crveno meso, žitarice, teleća džigerica, ali i određene vrste mineralnih voda.

Cink je, također, antioksidans i mineral koji se u organizmu nalazi u količini od svega 2-3 g. Neophodan je za rast i razvoj ćelija, brže zarastanje rana, smanjenje rezistencije na inzulin, normalno funkcioniranje imunog sistema, sprječavanje uvećanja prostate te sveukupno održavanje normalnog rada kardiovaskularnog i urogenitalnog trakta. Primjena cinka u kozmetologiji i dermatologiji je trenutno od velikog značaja obzirom da uspostavlja balans kod akni i bubuljica. Nedostatak cinka se manifestira sušenjem kože, lomljenjem noktiju, pojavom peruti i opadanjem kose. Do insuficijencije dolazi tokom duže terapije željezom ili bakrom, antibioticima ili diureticima te tokom prevelikog konzumiranja alkohola. Značajno je znati kako su prirodni izvori cinka: crveno meso (govedina i svinjetina posebno), neglazirana zrna žitarica, pšenične klice, špinat, buranija, grašak, jaja, mlijeko, vino, sjeme bundeve, ostrige te pivski kvasac.

Farmakološki pripravci na bazi podijeljenih prašaka za oralnu upotrebu te tableta, adekvatna su supstitucija ukoliko dnevno nemamo vremena unijeti potrebne količine ovih oligominerala. Potrebno je napomenuti kako adekvatno balansiran unos namirnica bogatih ovim oligomineralima doprinosi prolongiranju ili sprječavanju razvijanja oboljenja. Konačni cilj svakog čovjeka je zdrav i dug život. Omogućimo ga unosom selena i cinka!

 

 

Ø  Preporučene dnevne količine selena i cinka (tabelarni prikaz):

 

Selen (mcg):

Cink (mg):

Rođenje - 6 mjeseci: 15 mcg

Odojčad do 12 mjeseci: 2-3 mg

6 -12 mjeseci: 20 mcg

1- 3 godine: 3 mg

1- 6 godina: 20 mcg

4 - 8 godina: 5 mg

7-10 godina: 30 mcg

9 -13 godina: 8 mg

Dječaci od 11-14 godina: 40 mcg

Dječaci 14-18 godina: 11 mg

Djevojčice od 11-14 godina: 40 mcg

Djevojčice 14-18 godina: 9 mg

Muškarci preko 15 godina: 55 mcg

Muškarci: 11 mg

Žene preko 15 godina: 55 mcg

Žene: 8 mg

Trudnice: 60 mcg

Trudnice: 11mg

Dojilje: 70 mcg

Dojilje: 12 mg

 

 

Klikova: 1414